Prvotním kritériem při výběru pneumatik je jejich rozměr, ten ověříme pomocí dvou kroků. Prvním z nich je zjištění rozměru pneumatik, které na voze již používáme, druhým je ověření zjištěného rozměru pneumatik ve velkém technickém průkazu, kde jsou všechny povolené rozměry uvedeny. Toto je důležité zvláště při přezouvání vozu, koupeného jako ojetý, protože předchozí majitel nemusel předepsané rozměry dodržet.
Rozměr a indexy pneumatiky jsou uvedeny na jejím boku ve tvaru například: 205/55 R16 91W. Číslo 205 udává šířku pneumatiky v milimetrech, 55 je poměr výšky pneumatiky k její šířce. R16 znamená radiální konstrukci kostry a průměr disku v palcích. 91 je index nosnosti a W je rychlostní index pneumatiky.
V technickém průkazu je uvedena i minimální hodnota indexu nosnosti. Při použití pneumatik s nižším než předepsaným indexem nosnosti může dojít výraznému snížení jejich životnosti nebo dokonce k jejich prasknutí. U některých vozů je předepsáno použití zesílených pneumatik, ty bývají označovány nejčastěji písmeny XL nebo RF.
Rychlostní index, předepsaný v technickém průkazu, musí být dodržen. Na vůz lze použít pouze zimní pneumatiky s nižším rychlostním indexem, o tom musí být řidič informován většinou samolepkou v jeho zorném poli se stanovením maximální rychlosti, případně upozorněním palubního počítače.
Pneumatiky mohou být obuty na ocelové nebo hliníkové ráfky předepsaných rozměrů. Ocelová kola jsou levnější, naproti tomu ALU kola se vyznačují nižší hmotností, atraktivnějším vzhledem a díky větší vzdušnosti umožňují efektivnější chlazení brzd.
Používání celoročních pneumatik se s ohledem na bezpečnost nedoporučuje. V zimním období díky své konstrukci a použitým materiálům nezajistí dostatečnou přilnavost a trakci vozidla, v létě, především při vyšších teplotách dochází k jejich nadměrnému opotřebení.